UGRÁS A KEZDŐLAPRA   LÁJKOLJ MINKET FACEBOOKON
"Rekord": kilenc hónap alatt készült el egy 40 méteres hídszakasz Bicske és Mány között
A „végre” és az „ideje volt” a két legjellemzőbb reakció a bicskei és mányi lakosok részéről arra, hogy visszakapták használatra a két települést összekötő közutat. Annak egy szakaszát ugyanis az utóbbi kilenc hónapban felújították. Egy helybéli kiszámolta: ha a leaszfaltozott út hosszát elosztjuk az eltelt napokkal, a kivitelező naponta közel 15 centimétert haladt a munkával a lezárt szakaszon.

A 1104-es számú közút Bicske és Mány között áthalad a Szent László-patakon, amelynek medréhez legutóbb vagy három évtizede nyúltak hozzá. Két éve az utat kerékpáros közlekedésre is alkalmassá tették egy uniós pályázaton belül, ám a kiszélesítéssel járó hídátalakítás akkor – forráshiány miatt – nem fért bele.

A „Szent László-patak rehabilitációja” című projekt a KEHOP-1.5.0. pályázati konstrukcióban úgy lett kiemelt nemzetgazdasági jelentőségű ügy, hogy az ígéret szerint így a bel- és a mezőgazdasági területek a dombvidéki területekről levonuló árhullámok káros hatásaitól mentesíthetőek lesznek, a településeket érintő helyi vízkár kockázata pedig csökkenni fog. A projektet 2018 elején indították, a hat fő elem – ezek közül a mányi híd felújítása csak egy – kivitelezésének végső határideje után a projektzárás dátuma 2021. március 15. lenne.

A Szent László-patak rehabilitációja szorosan összefügg a Váli-völgy vízrendezési feladatai elnevezésű projekttel, összesen 5,2 milliárd értékben – így a kettőt 2018 szeptemberében közös és ünnepélyes nyitórendezvényen bocsájtották útjára, ahol többek között felszólalt a két tendernyertes is: Kovács Tamás Gyula, a Szabadics Zrt. vezérigazgatója, valamint Halmi Tamás, a Mészáros és Mészáros Kft. ügyvezetője.

A munkát megrendelő Országos Vízügyi Főigazgatóság tenderének egyik szerencsés nyertese a 30 éves múlttal rendelkező Szabadics Közmű és Mélyépítő Zrt. lett, három másik pályázót megelőzve. A zalakarosi cég nagyon hasít az utóbbi években: éppen az Átlátszó írta meg, hogy 2019 karácsonya előtt még elcsíptek pár zsíros közbeszerzést, összesen nyolcmilliárd forint értékben. De a nyaruk is eseménydúsan telt: a Mészáros Lőrinc és gyermekei tulajdonában lévő Fejér-BÁL Zrt.-vel közösen elnyerték a zánkai Erzsébet-tábor felújítására kiírt 16,8 milliárdos pályázatot.

A Szent László-patak rehabilitációjának egyik elemét képező úgynevezett mányi hidat 2019 decemberéig kellett volna kiszélesíteniük. Erre részben azért van szükség, hogy a korábban erre vezetett kerékpárút is balesetmentesen elférjen, másrészt, hogy a patakon elvezethessék az erre gyakori árhullámokat, amelyek korábban a környező földeket károsították. A 1104-es út ugyanis a bicskei torkolatánál egy gáton halad át két halastó között, ennek a gátnak pedig szűk volt az átfolyója, így magas vízállásnál rendszeresen kiöntöttek a tavak. Mivel két különböző uniós pályázati forrásból megvalósuló tervekről volt szó, a szélesítést a beruházó szerint nem lehetett megoldani kerékpárút-kivitelezéssel együtt.

Hogy a fizikailag egyébként igen kis területet érintő rekonstrukció nem éppen rohamtempóban halad, arra először a Bicskei Szó hívta fel a figyelmet tavaly decemberben. A portál helyszínre kiszálló munkatársa szerint akkor még jó két heti munka volt hátra. A blogbejegyzésből kitűnik, Ugron Zoltán mányi polgármester már november végén kihívta a helyszínre a kivitelező emberét és a megrendelő OVF-t képviselő műszaki ellenőrt, hogy személyesen beszéljék meg, miért van 2019. augusztus 26. óta lezárva a terület.

„Elmondták, miért csúszik az építkezés: nem volt előtanulmány, menet közben módosítani kellett a terveken és a kiviteli módon. Ezt tudomásul vettem, de jeleztem, hogy rossz volt az ütemezés, felelős beruházóként az ilyennel számolni kell és ha tavasszal kezdik a munkákat, akkor nem a télbe csúszik a kivitelezés” – olvasható a Bicskei Szó írásában.ű

Bicskén az egyik helyi képviselő, a Momentumos Molnár Dániel igyekezett utána járni, meddig keserítheti még a bicskeiek életét az építkezés. Egy, az ügyben szervezett közmeghallgatást követően február végén arról számolt be egy Facebook bejegyzésben, hogy az önkormányzat egyeztetett a kivitelezővel, akinek képviselője akkor már a többedszer módosított március közepi határidőre sem vállalt garanciát és a „balszerencsésen alakuló körülményekre” hivatkozott. Pontos végdátum a találkozón nem hangzott el, csak egy homályos nyár eleji dátum.

A bicskei városvezetés mindenesetre egy közleményben igyekezett sietve tisztázni, hogy semmit sem tehet a kivitelezés megsürgetése ügyében.

„Mivel az OVF a beruházó, ezért sem Bicske, sem Mány önkormányzatának, polgármesterének nincsen semmilyen jogköre arra, hogy a kivitelezésbe beleszóljon, sürgesse, ötletekkel álljon elő. Csupán kérhetjük mindezt, de nem követelhetjük meg a teljesítésüket. Ezzel mindketten éltünk is, kéréseinket a kivitelezők meghallgatták, de különféle indokokra hivatkozva nem teljesítették” – írta Ugron Zoltán később, egy februári Facebook bejegyzésében. “Többen úgy gondolják, hogy „nem történik semmi”. A háttérben azonban mindkét polgármester igyekszik nyomást gyakorolni a kivitelezőkre a munka mielőbbi befejezésére, melynek jelenleg március 15. a határideje” – tette hozzá.

A lezárás idejére a forgalmat egy amúgy is rossz állapotú útszakaszra terelték át a szőlőhegy szomszédságában. Ennek közelében ütöttek el egy gyalogost február elején, az idős asszony a helyszínen belehalt sérüléseibe. Ennek kapcsán a Bicskei Szó már konkrétabban feszegette a felelősség kérdését: miért enged a bicskei önkormányzat a kivitelezői magyarázatnak, amelyben hol áttervezés, hol rossz időjárás, hol egyéb kifogás szerepel.

Az időzítést és az állapotokat is botrányosnak írta le még február elején egy, az utat rendszeresen használó autós a vezess.hu-n, hozzátéve: az elkerülő egyre rosszabb állapotba kerül a ráengedett kamionforgalom miatt, így minden napos a balesetveszély.

“Négyzetméteres darabok szakadtak le a széléből, több helyen is egy sávra kellett szűkíteni rajta a forgalmat. Sebességet először 60, majd 40 km/h-ra korlátozta az útkezelő” – magyarázta a sofőr.

A híd pedig csak nem akart elkészülni. Március elején a helyszínen járva sikerült szóra bírni az egyik ott dolgozót, aki elmondta, a hazai aszfaltkeverők év eleji leállása miatt áll egyelőre az építkezés. Hozzátette, nekik csak októberben adták át a munkaterületet, télen pedig nem lehet építeni. A szakember szerint egyszerre sürgették és hátráltatták őket.

– Az alépítmény kész van, csak meg kéne csinálni az aszfaltozást. Viszont nem értem, miért mondtak februári átadást, ha már akkor is tisztában voltak vele, hogy február 15-ig nem fognak tudni az országban sehol meleg aszfaltot szerezni, hiszen az aszfaltkeverő telepek télen, fagyban nem dolgoznak – nyilatkozott az Átlátszónak Molnár Dániel képviselő, aki szintén többször járt a helyszínen. Molnár szerint legalább a balesetek esélyét lehetett volna csökkenteni, ha a rossz állapotú elkerülőn a puszta forgalomlassításon túl forgalomirányítást alkalmaz a közút. De az elkerülő felajánlása sem volt jó ötlet a bicskei önkormányzat részéről – mutatott rá a képviselő.

Az ideiglenesen használt elkerülő rész közben annyira leamortizálódott, hogy a már tényleg leaszfaltozott hídon felmerült az ideiglenes használatba helyeztetés is. Az itteni áldatlan állapotoktól nyilván nehezen elvonatkoztatható, hogy májusban például két közlekedési baleset is történt a szakaszon, de járművükben keletkezett kárra is többen panaszkodtak a közösségi felületeken. „Számtalanszor látok ott autókat állni, elakadásjelzővel. Megvan az összes javítási számlám az autómról, azóta keletkezett mind, amióta az elkerülő ilyen állapotban van” – írta egy kommentelő.

Május első hetében aztán munkaterület megélénküléséről szóltak a helyi hírek. A bicskei önkormányzat honlapján pedig 12-én meg is jelent egy minden ünnepélyességet nélkülöző közlemény az útátadásról. Utóbbi szintén teljes egyszerűséggel történt, nem szállt ki a térségi országgyűlési képviselő és a koronavírus-helyzetnek megfelelően nem volt csinnadrattás szalagátvágás sem.

Az elkészült szakaszon még most is kint vannak a munkára emlékeztető jelzőtáblák – a jelenlegi helyzetről készült videón a sötétebb színű aszfaltrészről van szó konkrétan. Kíváncsiságból mi is végigsétáltunk rajta: pontosan 80 lépés, azaz nagyjából 40 méter hosszúságú a kivitelezett rész.

Hogy miért tartott ennyi ideig a kivitelezés, és milyen konkrét okok vezettek oda, hogy 9 teljes hónapig készüljön egy 40 méteres aszfaltozás, arról a projekt megrendelőjénél és kivitelezőnél is érdeklődtünk. Utóbbi, az elkerülő út felújítását is vállaló Szabadics Zrt. illetékesétől az tudakoltuk, fizetnek-e például kötbért, illetve kapnak-e valamiféle kompenzációt az érintett települések. Azt is megkérdeztük, mikorra készülhet el immár a leromlott állapotú elkerülő út. Cikkünk megjelenéséig a cégtől nem érkezett válasz.

A Szabadics Zrt. honlapján mindenesetre ezt a jövőre nézve megnyugtató kitételt találjuk: „Célunk, hogy a versenyképes árak mellett az általunk elvégzett munka műszakilag kifogástalan legyen, egyúttal kivitelezés közben környezetünket is a lehető legkevésbé terheljük meg.”

Reagált azonban a Országos Vízügyi Főigazgatóság.

Mint írják, a “pályalemezek többszöri (háromszori) elbontására volt szükség, mivel a szerkezetet minősítő labor vizsgálatok (felszakadás vizsgálat) eredményei nem érték el a Mintavételi és Minősítési tervben, illetve a vonatkozó szakmai előírásokban megkívánt paramétereket. A többszöri bontás és újraépítés, valamint a szükséges minősítések idő igénye okozták a korábban előre jelzett forgalomba helyezési időponthoz képesti késdelmet” – fogalmazott az OVF.

Az Igazgatóságnál ugyanakkor hozzátették, mivel a “Szent László-patak rehabilitációja” projekt befejezésének határideje 2021. március 15., a szerződés pedig nem tartalmaz kötbér köteles részhatáridőket, a kivitelezőnek nem kell kötbért fizetnie. Az OVF-től emellett azt is megtudtuk, hogy a híd teljes rekonstrukciójának költsége nettó 105,6 millió forint.

Kocsis Noémi

Forrás: Átlátszó
Ez is érdekelhet:
                             
Ezek érdekelték olvasóinkat leginkább
Az éjjel öngyilkos lett Bogdán László, Cserdi polgármestere
Szinte naponta zaklatták sze.uálisan négy gyermeküket a kerepesi szülők (videó)
Lasszóval is alig tudnak nézőt fogni a sokmilliárdos szilvásváradi lovasarénába
Öntötte a milliárdokat a nagy cégekbe a kormány
2020 első félévében összesen több mint 43 milliárd forint támogatást utalt ki a kormány 14 nagy cégnek, derül ki a Külgazdasági és Külügyminisztérium adataiból. Ebben benne vannak a...
  
72 éves beteg édesapját rugdosta egy magyar férfi
A Tatabányai Járási Ügyészség vádiratot nyújtott be azzal a férfival szemben, aki megrúgta az édesapját, mert az a nemtetszését fejezte ki amiatt, hogy a fia az ebéden gúnyolódott A v...
  
Valami elkezdődött: Kirúgták a gazdaságfejlesztésért felelős helyettes államtitkárt
A friss Magyar Közlöny szerint kirúgták Szepesi Balázst, a gazdaságfejlesztésért felelős helyettes államtitkárt Pontosabban ma már fel is mentették Palkovics miniszter javaslatára Holna...
  
Döntés született az iskolakezdéssel kapcsolatban
Az ősszel akár egyedileg is dönthetnek majd arról, hogy melyik iskolákban lehet vagy nem lehet tanítás a járvány miatt Az Emberi Erőforrások Minisztériuma a Népszava érdeklődésére kö...
  
Hamis bútorokkal bizniszeltek - lecsapott a NAV
Különböző luxusmárkák márkajelzéseivel ellátott, vagyis a NAV értelmezésében "hamis" bútorokat voglaltak le pénzügyőrök egy Pest megyei családi házban A Facebookon közzétett besz...
  
Nagyjából 2000 év múlva meg is térül a Budapest-Belgrád vasútvonal
Megkezdődött a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának fejlesztése a kivitelezésre vonatkozó szerződés hatályba lépésével - közölte az Innovációs és Technológiai Min...
  
Összeomlott Pécsi Ildikó, állandó felügyelet alatt áll
A gyász maga alá temeti Pécsi Ildikót, akire a család éjjel nappal vigyáz. Szűcs Lajos az utolsó napokban nagyon beteg volt, sejteni lehetett, hogy feladja a szervezete a harcot. Valahol a...
  
Dömötör: 396 ezren töltötték ki a nemzeti konzultációt
A miniszterhelyettes a parlament rendkívüli ülésén azt mondta, nagy az érdeklődés a nemzeti konzultáció iránt, amely világos képet ad majd arról, melyek a magyarok által leginkább tám...
  
Államtitkár: Magyarország jobban teljesít, mint ez EU egésze
Rendkívüli ülést tartottak hétfőn a parlamentben, a napirend előtti felszólalások témája volt egyebek mellett a Balatoni nyaralás, a jogállamiság ellenőrzése, a Kaleta-ügy és az uni...
  
Simicskó: Nyugodt szívvel mondhatjuk, adhatunk tanácsot az Európai Unió döntéshozóinak és szabhatunk feltételeket is
“Nyugodt szívvel és szerényen mondhatjuk, adhatunk tanácsot az Európai Unió döntéshozóinak és szabhatunk bizonyos feltételeket is” - mondta Simicskó István az EU-büdzsé és az unió...
  
Szijjártó: A koronavírus okozta világjárvány újabb migrációs hullám kiindulásához vezet
A koronavírus okozta világjárvány újabb migrációs hullámok kiindulásához vezet, ezért az Európai Uniónak fontos feladata kell, hogy legyen a külső határok védelmének megerősítése,...
  
Matolcsy György: 2030-ig és tovább is sikeres maradhat Magyarország
Matolcsy György jegybankelnök szerint Magyarország a fejlesztő állam és a fejlődő piac okos együttműködésére építve "2030-ig és tovább" sikeres maradhat, a felzárkózáshoz egyre hat...
  
Padlóra kerültek az önkormányzatok: 200 milliárdos hitelkeretet ígért a kormány, de köddé vált a mentőcsomag
Csak banki hitelt vehetnek fel az önkormányzatok, ha megszorulnának a kieső iparűzési adó miatt. A 200 milliárd forintos kedvezményes hitelkeret eltűnését a költségvetésből a Népszava...
  
Szinte naponta zaklatták sze.uálisan négy gyermeküket a kerepesi szülők (videó)
Emberi ésszel felfoghatatlan szörnyűségeket kellett átélniük Kerepesen egy család gyermekeinek. A 6, 4, 3 és 2 éves gyerekeket napi szinten sze.uális cselekményekre kényszerítették a sz...
  
Novák Katalin: A vélemény és a szólás szabad
Szerdán megtartották az Európa cenzúrázatlanul című online konferenciát, amelyen Orbán Viktor miniszterelnök, Aleksandar Vucic szerb elnök és Janez Jansa szlovén miniszterelnök szólalt ...
  
Önkezével vetett véget életének az ellenzék egyik vezető politikusa
Legyen könnyű neki a föld A Hírklikk információi szerint Bogdán László, Cserdi polgármestere önkezüleg oltotta ki saját életét A portál beszámolója szerint: “Hiteles forrásból me...
  
Miért kapott milliárdokat egy német alkatrészgyártó cég a magyar kormánytól?
Összesen 14 cég kapott idén támogatást a kormánytól A legtöbb pénz egy német multi magyar leányvállalatához ment 2020 első félévében összesen több mint 43 milliárd forint támogat...
  
Az éjjel öngyilkos lett Bogdán László, Cserdi polgármestere
A Hírklikk információi szerint ma éjjel elhunyt Bogdán László, Cserdi polgármestere. A portál szerint élete 47 évében önkezével vetett véget életének. Bogdán szegény sorsú roma ...
  
Elkezdődött az önkéntes tartalékosok képzése Várpalotán
Alaki mozdulatokkal, katonai vezényszavakkal, egészségügyi oktatással folytatódik az MH 6 Sipos Gyula Területvédelmi Ezred, 31 Draganits Ferenc Területvédelmi Zászlóalj speciális önként...
  
Orbán fellélegezhet - mégsem Ő lesz a legfőbb témája az EU-csúcsértekezletnek
Úgy tűnik, nem az lesz a legfőbb gondja a júliusi EU-csúcsértekezlet résztvevőinek, hogy a magyar kormányfő parlamenti támogatással akarja megfúrni a pénzfizetés jogállamisági követe...
  
Több millió liter üzemanyagot áraszthat a tengerbe a lángoló amerikai hadihajó
Második napja tombolnak a lángok a San Diegó-i flottatámaszponton kigyulladt amerikai hadihajón, és a tűz a hatóságok szerint környezeti katasztrófával fenyeget, ha a lángok elérik a haj...
  
Mégsem pattan vissza a magyar gazdaság
Közel 10 százalékkal csökkenhetett a GDP a második negyedévben a Pénzügyminisztérium szerint Varga Mihály pénzügyminiszter a Facebook-oldalán tette közzé, hogy a Pénzügyminisztérium ...
  
Áder már alá is írta az adószigorításról szóló törvényt
Elrendelte a központi költségvetés megalapozásáról szóló törvény kihirdetését Áder János köztársasági elnök hétfőn, írta az MTI Az Országgyűlés július 3-án fogadta el a köz...
  
Politikai hisztériának nevezték a több ezres magyar tüntetést
A tatai Öreg-tó partjára tervezett luxusszálloda beruházója „teljes mértékben értetlenül áll” a beruházás körül kialakult „politikai szándék által vezérelt hisztériához” ...
  
Bonyolult utazási szabályok jönnek
Kedden éjfél után lépnek életbe azok a beutazási korlátozások Magyarországon, amelyeket a kormány rendelt el a koronavírus-járvány második hullámának elkerülésére A megjelent rendel...
  
Betelt a pohár - lemondott a PDSZ elnöke
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének vezetője azonnali hatállyal távozott a kormánykritikus szakszervezet éléről A mai napon, hosszas átgondolás után, bejelentettem lemondásom...
  
Valami történik: Magyar többségi tulajdonba kerülhet a Tesco
A Magyar Nemzet keddi cikke szerint csomagban, de külön-külön is eladná a leánycégeket a multivállalat Hétfőn írtuk meg – a Napihu alapján –, hogy a londoni tőzsde elemzői szerint Ma...
  
Hamarabb indított buszok, lemondott utak - káosz az utazási irodáknál
Az utazni vágyók és a szervezők is keresik a megoldást, hogy kikerüljék a koronavírus külföldi terjedése miatt szerdától érvénybe lépő szigorításokat, de sokan inkább lemondják az...
  
Magyar adományokat szállított Bagdadba a Ferihegyen landolt katonai repülőgép
Magyar cégek adományait szállította Bagdadba az a katonai repülőgép, amely a napokban kétszer is megfordult Budapesten Errefelé eléggé ritka katonai szállítógép érkezett a napokban ké...
  
Villámgyorsan elkezdték a 700 milliárdos Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztése
Az építkezés iratait tíz évre titkosították korábban Megkezdődött a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának fejlesztése a kivitelezésre vonatkozó szerződés hatályba l...
  
FÜGGETLEN NEMZET
COPYRIGHT © 2020. minden jog fenntartva - Impresszum
"Rekord": kilenc hónap alatt készült el egy 40 méteres hídszakasz Bicske és Mány között
A „végre” és az „ideje volt” a két legjellemzőbb reakció a bicskei és mányi lakosok részéről arra, hogy visszakapták használatra a két települést összekötő közutat. Annak egy szakaszát ugyanis az utóbbi kilenc hónapban felújították. Egy helybéli kiszámolta: ha a leaszfaltozott út hosszát elosztjuk az eltelt napokkal, a kivitelező naponta közel 15 centimétert haladt a munkával a lezárt szakaszon.

A 1104-es számú közút Bicske és Mány között áthalad a Szent László-patakon, amelynek medréhez legutóbb vagy három évtizede nyúltak hozzá. Két éve az utat kerékpáros közlekedésre is alkalmassá tették egy uniós pályázaton belül, ám a kiszélesítéssel járó hídátalakítás akkor – forráshiány miatt – nem fért bele.

A „Szent László-patak rehabilitációja” című projekt a KEHOP-1.5.0. pályázati konstrukcióban úgy lett kiemelt nemzetgazdasági jelentőségű ügy, hogy az ígéret szerint így a bel- és a mezőgazdasági területek a dombvidéki területekről levonuló árhullámok káros hatásaitól mentesíthetőek lesznek, a településeket érintő helyi vízkár kockázata pedig csökkenni fog. A projektet 2018 elején indították, a hat fő elem – ezek közül a mányi híd felújítása csak egy – kivitelezésének végső határideje után a projektzárás dátuma 2021. március 15. lenne.

A Szent László-patak rehabilitációja szorosan összefügg a Váli-völgy vízrendezési feladatai elnevezésű projekttel, összesen 5,2 milliárd értékben – így a kettőt 2018 szeptemberében közös és ünnepélyes nyitórendezvényen bocsájtották útjára, ahol többek között felszólalt a két tendernyertes is: Kovács Tamás Gyula, a Szabadics Zrt. vezérigazgatója, valamint Halmi Tamás, a Mészáros és Mészáros Kft. ügyvezetője.

A munkát megrendelő Országos Vízügyi Főigazgatóság tenderének egyik szerencsés nyertese a 30 éves múlttal rendelkező Szabadics Közmű és Mélyépítő Zrt. lett, három másik pályázót megelőzve. A zalakarosi cég nagyon hasít az utóbbi években: éppen az Átlátszó írta meg, hogy 2019 karácsonya előtt még elcsíptek pár zsíros közbeszerzést, összesen nyolcmilliárd forint értékben. De a nyaruk is eseménydúsan telt: a Mészáros Lőrinc és gyermekei tulajdonában lévő Fejér-BÁL Zrt.-vel közösen elnyerték a zánkai Erzsébet-tábor felújítására kiírt 16,8 milliárdos pályázatot.

A Szent László-patak rehabilitációjának egyik elemét képező úgynevezett mányi hidat 2019 decemberéig kellett volna kiszélesíteniük. Erre részben azért van szükség, hogy a korábban erre vezetett kerékpárút is balesetmentesen elférjen, másrészt, hogy a patakon elvezethessék az erre gyakori árhullámokat, amelyek korábban a környező földeket károsították. A 1104-es út ugyanis a bicskei torkolatánál egy gáton halad át két halastó között, ennek a gátnak pedig szűk volt az átfolyója, így magas vízállásnál rendszeresen kiöntöttek a tavak. Mivel két különböző uniós pályázati forrásból megvalósuló tervekről volt szó, a szélesítést a beruházó szerint nem lehetett megoldani kerékpárút-kivitelezéssel együtt.

Hogy a fizikailag egyébként igen kis területet érintő rekonstrukció nem éppen rohamtempóban halad, arra először a Bicskei Szó hívta fel a figyelmet tavaly decemberben. A portál helyszínre kiszálló munkatársa szerint akkor még jó két heti munka volt hátra. A blogbejegyzésből kitűnik, Ugron Zoltán mányi polgármester már november végén kihívta a helyszínre a kivitelező emberét és a megrendelő OVF-t képviselő műszaki ellenőrt, hogy személyesen beszéljék meg, miért van 2019. augusztus 26. óta lezárva a terület.

„Elmondták, miért csúszik az építkezés: nem volt előtanulmány, menet közben módosítani kellett a terveken és a kiviteli módon. Ezt tudomásul vettem, de jeleztem, hogy rossz volt az ütemezés, felelős beruházóként az ilyennel számolni kell és ha tavasszal kezdik a munkákat, akkor nem a télbe csúszik a kivitelezés” – olvasható a Bicskei Szó írásában.ű

Bicskén az egyik helyi képviselő, a Momentumos Molnár Dániel igyekezett utána járni, meddig keserítheti még a bicskeiek életét az építkezés. Egy, az ügyben szervezett közmeghallgatást követően február végén arról számolt be egy Facebook bejegyzésben, hogy az önkormányzat egyeztetett a kivitelezővel, akinek képviselője akkor már a többedszer módosított március közepi határidőre sem vállalt garanciát és a „balszerencsésen alakuló körülményekre” hivatkozott. Pontos végdátum a találkozón nem hangzott el, csak egy homályos nyár eleji dátum.

A bicskei városvezetés mindenesetre egy közleményben igyekezett sietve tisztázni, hogy semmit sem tehet a kivitelezés megsürgetése ügyében.

„Mivel az OVF a beruházó, ezért sem Bicske, sem Mány önkormányzatának, polgármesterének nincsen semmilyen jogköre arra, hogy a kivitelezésbe beleszóljon, sürgesse, ötletekkel álljon elő. Csupán kérhetjük mindezt, de nem követelhetjük meg a teljesítésüket. Ezzel mindketten éltünk is, kéréseinket a kivitelezők meghallgatták, de különféle indokokra hivatkozva nem teljesítették” – írta Ugron Zoltán később, egy februári Facebook bejegyzésében. “Többen úgy gondolják, hogy „nem történik semmi”. A háttérben azonban mindkét polgármester igyekszik nyomást gyakorolni a kivitelezőkre a munka mielőbbi befejezésére, melynek jelenleg március 15. a határideje” – tette hozzá.

A lezárás idejére a forgalmat egy amúgy is rossz állapotú útszakaszra terelték át a szőlőhegy szomszédságában. Ennek közelében ütöttek el egy gyalogost február elején, az idős asszony a helyszínen belehalt sérüléseibe. Ennek kapcsán a Bicskei Szó már konkrétabban feszegette a felelősség kérdését: miért enged a bicskei önkormányzat a kivitelezői magyarázatnak, amelyben hol áttervezés, hol rossz időjárás, hol egyéb kifogás szerepel.

Az időzítést és az állapotokat is botrányosnak írta le még február elején egy, az utat rendszeresen használó autós a vezess.hu-n, hozzátéve: az elkerülő egyre rosszabb állapotba kerül a ráengedett kamionforgalom miatt, így minden napos a balesetveszély.

“Négyzetméteres darabok szakadtak le a széléből, több helyen is egy sávra kellett szűkíteni rajta a forgalmat. Sebességet először 60, majd 40 km/h-ra korlátozta az útkezelő” – magyarázta a sofőr.

A híd pedig csak nem akart elkészülni. Március elején a helyszínen járva sikerült szóra bírni az egyik ott dolgozót, aki elmondta, a hazai aszfaltkeverők év eleji leállása miatt áll egyelőre az építkezés. Hozzátette, nekik csak októberben adták át a munkaterületet, télen pedig nem lehet építeni. A szakember szerint egyszerre sürgették és hátráltatták őket.

– Az alépítmény kész van, csak meg kéne csinálni az aszfaltozást. Viszont nem értem, miért mondtak februári átadást, ha már akkor is tisztában voltak vele, hogy február 15-ig nem fognak tudni az országban sehol meleg aszfaltot szerezni, hiszen az aszfaltkeverő telepek télen, fagyban nem dolgoznak – nyilatkozott az Átlátszónak Molnár Dániel képviselő, aki szintén többször járt a helyszínen. Molnár szerint legalább a balesetek esélyét lehetett volna csökkenteni, ha a rossz állapotú elkerülőn a puszta forgalomlassításon túl forgalomirányítást alkalmaz a közút. De az elkerülő felajánlása sem volt jó ötlet a bicskei önkormányzat részéről – mutatott rá a képviselő.

Az ideiglenesen használt elkerülő rész közben annyira leamortizálódott, hogy a már tényleg leaszfaltozott hídon felmerült az ideiglenes használatba helyeztetés is. Az itteni áldatlan állapotoktól nyilván nehezen elvonatkoztatható, hogy májusban például két közlekedési baleset is történt a szakaszon, de járművükben keletkezett kárra is többen panaszkodtak a közösségi felületeken. „Számtalanszor látok ott autókat állni, elakadásjelzővel. Megvan az összes javítási számlám az autómról, azóta keletkezett mind, amióta az elkerülő ilyen állapotban van” – írta egy kommentelő.

Május első hetében aztán munkaterület megélénküléséről szóltak a helyi hírek. A bicskei önkormányzat honlapján pedig 12-én meg is jelent egy minden ünnepélyességet nélkülöző közlemény az útátadásról. Utóbbi szintén teljes egyszerűséggel történt, nem szállt ki a térségi országgyűlési képviselő és a koronavírus-helyzetnek megfelelően nem volt csinnadrattás szalagátvágás sem.

Az elkészült szakaszon még most is kint vannak a munkára emlékeztető jelzőtáblák – a jelenlegi helyzetről készült videón a sötétebb színű aszfaltrészről van szó konkrétan. Kíváncsiságból mi is végigsétáltunk rajta: pontosan 80 lépés, azaz nagyjából 40 méter hosszúságú a kivitelezett rész.

Hogy miért tartott ennyi ideig a kivitelezés, és milyen konkrét okok vezettek oda, hogy 9 teljes hónapig készüljön egy 40 méteres aszfaltozás, arról a projekt megrendelőjénél és kivitelezőnél is érdeklődtünk. Utóbbi, az elkerülő út felújítását is vállaló Szabadics Zrt. illetékesétől az tudakoltuk, fizetnek-e például kötbért, illetve kapnak-e valamiféle kompenzációt az érintett települések. Azt is megkérdeztük, mikorra készülhet el immár a leromlott állapotú elkerülő út. Cikkünk megjelenéséig a cégtől nem érkezett válasz.

A Szabadics Zrt. honlapján mindenesetre ezt a jövőre nézve megnyugtató kitételt találjuk: „Célunk, hogy a versenyképes árak mellett az általunk elvégzett munka műszakilag kifogástalan legyen, egyúttal kivitelezés közben környezetünket is a lehető legkevésbé terheljük meg.”

Reagált azonban a Országos Vízügyi Főigazgatóság.

Mint írják, a “pályalemezek többszöri (háromszori) elbontására volt szükség, mivel a szerkezetet minősítő labor vizsgálatok (felszakadás vizsgálat) eredményei nem érték el a Mintavételi és Minősítési tervben, illetve a vonatkozó szakmai előírásokban megkívánt paramétereket. A többszöri bontás és újraépítés, valamint a szükséges minősítések idő igénye okozták a korábban előre jelzett forgalomba helyezési időponthoz képesti késdelmet” – fogalmazott az OVF.

Az Igazgatóságnál ugyanakkor hozzátették, mivel a “Szent László-patak rehabilitációja” projekt befejezésének határideje 2021. március 15., a szerződés pedig nem tartalmaz kötbér köteles részhatáridőket, a kivitelezőnek nem kell kötbért fizetnie. Az OVF-től emellett azt is megtudtuk, hogy a híd teljes rekonstrukciójának költsége nettó 105,6 millió forint.

Kocsis Noémi

Forrás: Átlátszó
Az éjjel öngyilkos lett Bogdán László, Cserdi polgármestere
Szinte naponta zaklatták sze.uálisan négy gyermeküket a kerepesi szülők (videó)
Lasszóval is alig tudnak nézőt fogni a sokmilliárdos szilvásváradi lovasarénába
Elég volt! - beszólt a kormánynak Majka
Öntötte a milliárdokat a nagy cégekbe a kormány
72 éves beteg édesapját rugdosta egy magyar férfi
Valami elkezdődött: Kirúgták a gazdaságfejlesztésért felelős helyettes államtitkárt
Döntés született az iskolakezdéssel kapcsolatban
Hamis bútorokkal bizniszeltek - lecsapott a NAV
Nagyjából 2000 év múlva meg is térül a Budapest-Belgrád vasútvonal
Összeomlott Pécsi Ildikó, állandó felügyelet alatt áll
Dömötör: 396 ezren töltötték ki a nemzeti konzultációt
Államtitkár: Magyarország jobban teljesít, mint ez EU egésze
Simicskó: Nyugodt szívvel mondhatjuk, adhatunk tanácsot az Európai Unió döntéshozóinak és szabhatunk feltételeket is
Szijjártó: A koronavírus okozta világjárvány újabb migrációs hullám kiindulásához vezet
Matolcsy György: 2030-ig és tovább is sikeres maradhat Magyarország
Padlóra kerültek az önkormányzatok: 200 milliárdos hitelkeretet ígért a kormány, de köddé vált a mentőcsomag
Szinte naponta zaklatták sze.uálisan négy gyermeküket a kerepesi szülők (videó)
Novák Katalin: A vélemény és a szólás szabad
Önkezével vetett véget életének az ellenzék egyik vezető politikusa
Miért kapott milliárdokat egy német alkatrészgyártó cég a magyar kormánytól?
Az éjjel öngyilkos lett Bogdán László, Cserdi polgármestere
Elkezdődött az önkéntes tartalékosok képzése Várpalotán
Orbán fellélegezhet - mégsem Ő lesz a legfőbb témája az EU-csúcsértekezletnek
Több millió liter üzemanyagot áraszthat a tengerbe a lángoló amerikai hadihajó
Mégsem pattan vissza a magyar gazdaság
Áder már alá is írta az adószigorításról szóló törvényt
Politikai hisztériának nevezték a több ezres magyar tüntetést
Bonyolult utazási szabályok jönnek
Betelt a pohár - lemondott a PDSZ elnöke
Valami történik: Magyar többségi tulajdonba kerülhet a Tesco
Hamarabb indított buszok, lemondott utak - káosz az utazási irodáknál
Magyar adományokat szállított Bagdadba a Ferihegyen landolt katonai repülőgép
Villámgyorsan elkezdték a 700 milliárdos Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztése
Gulyás Gergely: megvizsgálják történt-e mulasztás Kaleta ügyben
Franciaországban 2830 milliárd forintot költenek az egészségügyi dolgozók béremelésére
Aprópénzzel tiszteleg a veszélyhelyzetben helyt álló hősök előtt a kormány
Formálisan megszűnt a Fidesz kétharmada
A WHO elárulta mire számít járvány ügyben
Simicskó: adhatunk tanácsot az Európai Unió döntéshozóinak és szabhatunk bizonyos feltételeket is
Egy EU-s zászlót lógatott ki autója ablakából, feljelentették
Maruzsa szerint ismét fel kell készülni a digitális oktatásra
Változás jön a boltokban szerdától
Elmaradt bérek és demonstráció - valamit ideje lenne lépnie a kormánynak
Görögország az úti cél? - nem jó ötlet
DE MIÉRT? - Kamionban vizsgálják a betegeket Szegeden
FÜGGETLEN NEMZET
COPYRIGHT © 2020. minden jog fenntartva - Impresszum