Főoldal Feliratkozás fuggetlennemzet.hu   
Minusz 6 milliárd: Innen kell kihúzni Tarlósék elfuserált projektjét!
Alacsonyan szállnak a milliárdok a BKK elvetélt e-jegyrendszerével kapcsolatban. A fővárosi cég úgy
tájékoztatott minket, hogy összesen 7,4 milliárd forintot fizetett ki a sohasem működő rendszerért a német Scheidt & Bachmann-nak (S&B) – amelynek szerződését egy éve mondta fel – az addig elvégzett kivitelezési és üzemeltetési munkák után.

Ez azonban nem a teljes összeg. A fővárosi közgyűlés a BKK tájékoztatása alapján idén tavasszal olyan előterjesztést fogadott el, amiben 8,8 milliárd forintos összeg szerepelt. Az eltérés oka az, hogy az S&B-vel kötött szerződés mellett egyéb költségekre 1,4 milliárd forintot fizettek ki. Ezen kívül még 99 millió forint elszámolása volt függőben.

A felmondást követő elszámolás kapcsán talán a legérdekesebb, hogy 1,6 milliárd forintot üzemeltetésre fizettek ki – egy soha nem működő rendszerért. A felmondást követő előterjesztésben Dabóczy Kálmán azóta menesztetett BKK-vezérigazgató és Szegvári Péter igazgatósági elnök által írt levél az tartalmazta, hogy ez a tényleg furán hangzó eset azért fordulhatott elő, mert még Vitézy Dávid vezetésével a BKK így írta alá az S&B-vel a szerződést.

Vitézy Dávid azonban már korábban is jelezte, hogy a fő problémát a távozása utáni BKK-vezetés idézte elő. Cikkünkre reagálva elmondta, hogy az a szerződésmódosítás, mely lehetővé tette a vállalkozónak, hogy nem igazoltan működőképes, nem tesztelt eszközökért is számlázzon, 2015 nyarán született, Dabóczi Kálmán akkori vezérigazgató írta alá. Ennek a módosításnak lett az eredménye, hogy végül a BKK milliárdokat fizetett ki működő rendszer nélkül. Többek között ez, az igen kétséges körülmények között született dokumentum is vezethetett ahhoz, hogy Tarlós István korábbi főpolgármester büntetőfeljelentést is tett az ügyben.

Így viszont a vállalkozó úgy jutott tehát bevételhez, hogy nem kellett érte sok mindent csinálnia.

Tarlós István akkori főpolgármester azzal próbálta a csúfos bukást menteni, hogy folyamatosan azt kommunikálta, az eszközök megmaradnak, azokat a későbbiekben is fel lehet használni. Az említett tavaszi előterjesztésben is az szerepelt, hogy elkészültek beléptetőkapuk a Deák Ferenc téren és a Boráros téri HÉV-állomáson, illetve 29 buszt is felszereltek a jegykezelőkkel. Ez is csúsztatás volt azonban:

a tesztelésre használt beléptetőkapuk és jegykezelők sosem kerültek a BKK tulajdonába, a kivitelező S&B várhatóan a napokban leszereli a tesztelésre használt eszközöket.

A szerződés értelmében hét részre osztották a projektet, ebből a nulladik az előleg volt, ezt követően a harmadikig sikerült eljutni a szerződés felmondásáig. A fázisok az alábbi tevékenységet tartalmazták:

A nulladik fázisban körülbelül 630 millió forintért a rendszertervek készültek el – ezek más cég eszközeivel már jó eséllyel nem használhatók.

Az első fázisban két szerverközpontot telepítettek nagyjából 2,9 milliárd forintért. Ezek feltehetően a továbbiakban is használhatók, az árazás azonban túlzottnak tűnik, bár részletek nem ismertek a szerverekről.

A második fázisban körülbelül 800 millió forintot fizettek a jegypénztárakban használt szoftverekért – kérdés, ezekből lehet-e bármit használni a későbbiekben. Ezen kívül ebben voltak hordozható jegyértékesítők is, de nem tudni, mennyi.

A harmadik fázisban újabb szoftverekért fizettek, nagyjából 600 millió forintot. A szoftverekről annyit tudni, hogy a CCS, CRM, BCHS és FareGo nevűek készültek el – az utóbbi az S&B rendszere, ezt a szoftvert más rendszerekkel jó eséllyel nem lehet használni.

Néhány kétségesen integrálható szoftveren kívül csupán két szerver maradt a felmondott e-jegy szerződés után a BKK-nál. Mindezt úgy, hogy az eredetileg 28,4 milliárdos, ötéves üzemeltetést tartalmazó szerződésből 7,4 milliárdot kifizettek.

Tarlós István az e-jegyrendszer bedőlése után már 2020 végére működő e-jegyrendszert ígért, de helyette a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. bevezetett egy okostelefonos, elég bonyolult applikációt, amit aztán e-jegyként próbáltak tálalni. Ez azonban messze nem az, amiről szó volt. Pedig még idén áprilisban is 2020 végi határidőt emlegetett a korábbi főpolgármester.

A belügyminiszterrel ünnepélyesen aláírt megállapodást a fővárosi közgyűlés 2019. március 27-én fogadta el. Ez egy csupán négyoldalas megállapodás, amiben az Elektra, AFC, Rigó nevek után Fővárosi Integrált Viteldíjbeszedési Elektronikus Rendszerre (FVR) nevezték át a projektet. Ebben csak annyi szerepel, hogy papírmentesen is meg lehessen venni a BKK jegyeit. Magyarán le is tett a főváros egy valódi elektronikus jegyrendszerről. Ez abban lenne más, hogy minden jegyet elektronikusan kellene kezelni minden járművön. Így Tarlósék terve szerint volna maradt volna a papírjegy, a mechanikus lyukasztók, és emellett mobilon is elérhetővé tették volna az összes jegyet.

Azóta pedig nem került a közgyűlés elé újabb javaslat, a BKK szerződései között sem találtunk újabbat.

Így az új városvezetés nem is nulláról, hanem mínusz 6 milliárdról kezdheti a munkát,

hiszen az előző bedőlt projekt hiteleit is ki kell fizetni. Ennyit használt fel ugyanis a főváros az e-jegyrendszer kiépítésére felvett EBRD-hitelből. A 2019-es BKK-s üzleti tervben 1,34 milliárd forintot terveztek be az EBRD-hitel törlesztésére. Azzal is adós maradt a Tarlós-féle városvezetés, hogy lezárja a hitelszerződést az EBRD-vel.

Az új fővárosi vezetés számára a kiutat az jelentheti, ha a BKK csatlakozik az országos rendszerhez. A magyar államnak ugyanis van egy bár igen lassan fejlesztett, de alapvetően jól kitalált projektje. Ez a NEJP kódnevű kezdeményezés a MÁV és a Volánbusz jegyrendeszereinek digitalizálását és egységesítését tűzte ki célul. Ehhez jelentette be a csatlakozást Tarlós István. De erről sem született még megállapodás. Ráadásul a fentiek miatt nincsenek is meg azok az eszközök – a beléptetőkapuk és a jegykezelők – amiket ebbe a rendszerbe integrálni lehetne.

Számos olyan probléma is van, amit alapos tervezéssel meg kellene oldani, ha a budapesti jegyrendszert integrálni szeretnék a NEJP rendszerbe. A fővárosi tömegközlekedés ugyanis teljesen más dimenzió, mint a helyközi buszok vagy vonatok: egy kalauz esetében, ha lassabb az internet, leterhelt a szerver, néhány másodperc csúszás nem okoz gondot a jegyek ellenőrzésekor, ezért nem is kell ilyesmivel foglalkozni. A metrók esetében azonban pont az a kihívás, hogy a másodperc tört része alatt kell rengeteg utas adatát élőben ellenőrizni, és kiadni az utasítást a kapuk nyitására.

Tarlós István ezek alapján tehát duplán blöffölt, amikor 2020 végére működő e-jegyrendszer ígért Budapesten. A jelek szerint elképzelése sem volt a fővárosnak és a BKK-nak, hogy honnan lesznek beengedő kapui. Ezek költsége tízmilliárdos nagyságrendű. Egy ilyen tender kiírása és a leszerződés közel fél év, de a gyártás és szállítás is legalább fél-egy év. A felszerelés sem kis feladat, mert áram- és internetcsatlakozást kell kialakítani, és a tervezett 794 beléptetőkapu telepítése is több hónapot vesz igénybe. Így nulláról kezdve legalább két év ez a munka.

A másik, hogy nincsen a fővárosnak és a BKK-nak élő szerződése arra, hogy ki és hogyan fogja az e-jegyrendszert üzemeltetni. Ehhez ki kellene dolgozni a tarifát, a beszedési módokat, és számos olyan technikai részletet, hogy mely kártyával lehet fizetni és azonosítani a felhasználókat, vagy hogy éppen mely adatbázisból lehet a diák- vagy nyugdíjaskedvezményt ellenőrizni. Ebből számos kérdésre biztosan ad megoldást a NEJP, de összetett informatikai fejlesztés kell ahhoz, hogy ez a rendszer a BKK rendszereivel probléma nélkül együtt tudjon működni. Szerződés nélkül pedig nehéz elképzelni, hogy informatikai fejlesztésekbe bele lehet vágni. Ráadásul ez is legalább 1-1,5 éves folyamat a szakértők szerint.

Forrás: G7

Oszd meg, hogy minél több emberhez eljusson! - köszönjük >>
Szorul a hurok: több vádlott is Simonkáék ellen vallott!
Három éve kilőtt egy őzbakot, de nem fizette ki a szexbotrányba belebukott Borkai Zsolt!
Novák Katalin: Weber ne leckéztessen bennünket demokráciából azért, mert van véleményünk!
Íme a dokumentum: Így véreztetheti ki az Orbán-kormány Budapestet!
Szorul a hurok: több vádlott is Simonkáék ellen vallott!
Három éve kilőtt egy őzbakot, de nem fizette ki a szexbotrányba belebukott Borkai Zsolt!
Novák Katalin: Weber ne leckéztessen bennünket demokráciából azért, mert van véleményünk!
Megszavazta Magyarország elmarasztalását az EP!
Luxusbörtönbe vonult a korrupcióért elítélt fideszes képviselő: Napozással és pingpongozással üthet el néhány évet Mengyi Roland!
Uniós biztos: Indokolt a 7-es cikkely szerinti eljárás folytatása a magyar kormánnyal szemben...
Több milliárd Ft értékben rendelt a kormány közvélemény-kutatásokat közpénzből!
Szijjártó: Támogatjuk azt is, hogy a Maldív-szigetek uniós vízummentességet kapjon!
A gazdagokat támogatja Orbánék legújabb adókedvezménye!
Kis pótmunka: Milliárdos drágulás a Liget Projekt egyik ingatlanánál!
Orbán jogvégzett emberként azért tudhatná, hogy mit beszél!
Soltész Miklós: A kormánynak hála nő a termékenység!
Népszavazást kezdeményeznek a nyugdíjasok nyugdíj ügyben!
Pompásan sikerült Dr Máriás festménye Schmidt Szűz Máriáról és a kisded Ungár Péterről!
ínyencségek a vádiratból: 20 millióval akarták megvesztegetni a NAV-ot Simonkáék!
Varga Judit: A migránsok miatt nem ratifikálják a nők védelmét szolgáló Isztambuli Egyezményt!
Iványi Gábor: Tévedés, hogy Orbán Viktor bármit megtehet ellenem!
Szél Bernadett: Itt a bizonyíték, hogy a kormány sunyi módon üríti ki a fóti gyermekotthont!
Izzadva tagadja a főváros kivéreztetésének tervét a kormány!
Új főigazgatója lesz az OSZK-nak, Demeter újra miniszteri biztos, épül a Magyar Nyelv Háza!
Tiborcz Istvántól Mészáros Lőrinc üzlettársához került a visegrádi Üveghegy!
Szijjártó: Magyarország utolsóból első lett a gazdasági növekedésben!
Nekiment Orbánnak Budpest miatt Dobrev Klára!
Nagy a baj: Teljesen elnéptelenedik a magyar egészségügy!
Kivéreztetné Budapestet az Orbán-kormány, a főváros bukhatja az uniós forrásokat!
Kiderült, mi épül ezer négyzetméteren Orbánék hatvanpusztai majorjában!
Közlemény: A határon túli magyarok idén is számíthat a kormány kiemelt támogatására
Orbán kormány sikerei: 3 év alatt 10 ezer családot lakoltattak ki Magyarországon!
Mészáros öccse milliárdos kisvasútbizniszen gazdagodik!
Így megy ez: A rászorulók rovására élvezi a luxust Mészáros és Tiborcz!
Győzött az ellenzék Orosházán!
Magyarország 2020: Január 5-ig 74-en fagytak halálra az országban!
Jobbik: Orbán vagy felébred, vagy a nép fogja felébreszteni!

fuggetlennemzet.hu

A nemzet egysége az erő, és nem a hadsereg.
Pécsre érkezett a kiállítás, amelyből kiderül, hogy '89-ben Orbán zavarta ki az országból az oroszokat!
Honvédelmi Minisztérium: Egyre több menekült jön a vízen!
Mészáros rekordot dönt: Soha nem épült egy kilométer magyar vasút ennyire drágán!
Palkovics szerint javult a magyar egyetemek nemzetközi presztízse, a rangsorolás szerint minden egyetemünk rontott!
Botrány: Gátlástalan kampányt folytat a Fidesz Győrben!
Orbán: A következő években sem lesz tényező az egészségügy!
Bukás: Leváltották Pálffy Istvánt a dublini nagykövetség éléről!
Büntetőfeljelentést tesznek Orbán ellen hivatali visszaélés miatt!
Beperelte a TASZ a Miniszterelnökséget, mert soha nem lehet tudni, kit engednek be a Kormányinfókra!
Gyalogoshíd lesz a Lánchídból? Nincs pénz a felújításra!
Borkai-ügy: Több 100 millió Ft-nyi készpénzt foglaltak le!
Alaposan kiosztották Orbánt a Kormányinfó miatt: Ébredjen fel végre, miniszterelnök úr!
Orbán: Ellenzékből nyerni nem olyan nagy cucc...
Kiürítették az ózdi uszodát, privát fürdőzést tartott a jobbikos polgármester a város uszodájában!
Rendőr vitt tűzifát az idős házaspár fűtetlen lakásába Veszprémben!
Kivéreztetik a budapesti hulladékgazdálkodást? Szemétbe fojthatják a fővárost!
8 éven keresztül havi 2 milliós munkadíjat fizetett ki egyetlen ügyvédnek Újbuda fideszes önkormányzata!
„Orbánnak és Babišnak rácsok mögött a helye”
Emelkedik a honatyák bére: Kövér László házelnök fizetése közel 3 millió lesz havonta!
Felmondott az összes postás Battonyán!
Szijjártó: Minden magyar általános iskolás évente egyszer menjen el cirkuszba vagy színházba!
Infarktusos beteghez riasztották, de előbb kampányvideót készített magáról a győri fideszes polgármesterjelölt!
Béremelés helyett indulnak a leépítések a magyar gyárakban!
Rétvári Bence: Törölje műsorkínálatából a Netflix a Jézust homoszexuálisként ábrázoló filmet!
Valakinek nagyon kellhetett néhány százmillió: Elköltünk 267 milliót kastélykommunikációra!
Polt megint nagyon nyomoz: eddig egyetlen egy embert hallgattak ki Simonka ügyében!
Durvul a fideszes belharc, Deutsch visszaszólt Navracsicsnak!
Bakondi: A kormány növeli a határon szolgálatot teljesítő katonák létszámát!
Végrehajtást indított a NAV Matolcsy György fiának cégével szemben!
Kossuth Rádió új igazgatója: Halmozza az antiszemita botrányokat, álhírekkel posztolja tele a Facebookot!
Milliókért kutatta ki a fideszes politikus cége, hogy az emberek pihenni járnak a parkokba!
Új állami besúgóhálózat körvonalazódik!
9,4 milliárdól indult, már 13,4 milliárdnál jár a szegedi püspöki stadion költségvetése!
Németh Szilárd: nem kell hazahozni a magyar katonákat Irakból!

fuggetlennemzet.hu

A nemzet egysége az erő, és nem a hadsereg.
Főoldal Feliratkozás fuggetlennemzet.hu