UGRÁS A KEZDŐLAPRA   LÁJKOLJ MINKET FACEBOOKON
Minusz 6 milliárd: Innen kell kihúzni Tarlósék elfuserált projektjét! 
Alacsonyan szállnak a milliárdok a BKK elvetélt e-jegyrendszerével kapcsolatban. A fõvárosi cég úgy tájékoztatott minket, hogy összesen 7,4 milliárd forintot fizetett ki a sohasem mûködõ rendszerért a német Scheidt & Bachmann-nak (S&B) – amelynek szerzõdését egy éve mondta fel – az addig elvégzett kivitelezési és üzemeltetési munkák után.

Ez azonban nem a teljes összeg. A fõvárosi közgyûlés a BKK tájékoztatása alapján idén tavasszal olyan elõterjesztést fogadott el, amiben 8,8 milliárd forintos összeg szerepelt. Az eltérés oka az, hogy az S&B-vel kötött szerzõdés mellett egyéb költségekre 1,4 milliárd forintot fizettek ki. Ezen kívül még 99 millió forint elszámolása volt függõben.

A felmondást követõ elszámolás kapcsán talán a legérdekesebb, hogy 1,6 milliárd forintot üzemeltetésre fizettek ki – egy soha nem mûködõ rendszerért. A felmondást követõ elõterjesztésben Dabóczy Kálmán azóta menesztetett BKK-vezérigazgató és Szegvári Péter igazgatósági elnök által írt levél az tartalmazta, hogy ez a tényleg furán hangzó eset azért fordulhatott elõ, mert még Vitézy Dávid vezetésével a BKK így írta alá az S&B-vel a szerzõdést.

Vitézy Dávid azonban már korábban is jelezte, hogy a fõ problémát a távozása utáni BKK-vezetés idézte elõ. Cikkünkre reagálva elmondta, hogy az a szerzõdésmódosítás, mely lehetõvé tette a vállalkozónak, hogy nem igazoltan mûködõképes, nem tesztelt eszközökért is számlázzon, 2015 nyarán született, Dabóczi Kálmán akkori vezérigazgató írta alá. Ennek a módosításnak lett az eredménye, hogy végül a BKK milliárdokat fizetett ki mûködõ rendszer nélkül. Többek között ez, az igen kétséges körülmények között született dokumentum is vezethetett ahhoz, hogy Tarlós István korábbi fõpolgármester büntetõfeljelentést is tett az ügyben.

Így viszont a vállalkozó úgy jutott tehát bevételhez, hogy nem kellett érte sok mindent csinálnia.

Tarlós István akkori fõpolgármester azzal próbálta a csúfos bukást menteni, hogy folyamatosan azt kommunikálta, az eszközök megmaradnak, azokat a késõbbiekben is fel lehet használni. Az említett tavaszi elõterjesztésben is az szerepelt, hogy elkészültek beléptetõkapuk a Deák Ferenc téren és a Boráros téri HÉV-állomáson, illetve 29 buszt is felszereltek a jegykezelõkkel. Ez is csúsztatás volt azonban:

a tesztelésre használt beléptetõkapuk és jegykezelõk sosem kerültek a BKK tulajdonába, a kivitelezõ S&B várhatóan a napokban leszereli a tesztelésre használt eszközöket.

A szerzõdés értelmében hét részre osztották a projektet, ebbõl a nulladik az elõleg volt, ezt követõen a harmadikig sikerült eljutni a szerzõdés felmondásáig. A fázisok az alábbi tevékenységet tartalmazták:

A nulladik fázisban körülbelül 630 millió forintért a rendszertervek készültek el – ezek más cég eszközeivel már jó eséllyel nem használhatók.

Az elsõ fázisban két szerverközpontot telepítettek nagyjából 2,9 milliárd forintért. Ezek feltehetõen a továbbiakban is használhatók, az árazás azonban túlzottnak tûnik, bár részletek nem ismertek a szerverekrõl.

A második fázisban körülbelül 800 millió forintot fizettek a jegypénztárakban használt szoftverekért – kérdés, ezekbõl lehet-e bármit használni a késõbbiekben. Ezen kívül ebben voltak hordozható jegyértékesítõk is, de nem tudni, mennyi.

A harmadik fázisban újabb szoftverekért fizettek, nagyjából 600 millió forintot. A szoftverekrõl annyit tudni, hogy a CCS, CRM, BCHS és FareGo nevûek készültek el – az utóbbi az S&B rendszere, ezt a szoftvert más rendszerekkel jó eséllyel nem lehet használni.

Néhány kétségesen integrálható szoftveren kívül csupán két szerver maradt a felmondott e-jegy szerzõdés után a BKK-nál. Mindezt úgy, hogy az eredetileg 28,4 milliárdos, ötéves üzemeltetést tartalmazó szerzõdésbõl 7,4 milliárdot kifizettek.

Tarlós István az e-jegyrendszer bedõlése után már 2020 végére mûködõ e-jegyrendszert ígért, de helyette a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. bevezetett egy okostelefonos, elég bonyolult applikációt, amit aztán e-jegyként próbáltak tálalni. Ez azonban messze nem az, amirõl szó volt. Pedig még idén áprilisban is 2020 végi határidõt emlegetett a korábbi fõpolgármester.

A belügyminiszterrel ünnepélyesen aláírt megállapodást a fõvárosi közgyûlés 2019. március 27-én fogadta el. Ez egy csupán négyoldalas megállapodás, amiben az Elektra, AFC, Rigó nevek után Fõvárosi Integrált Viteldíjbeszedési Elektronikus Rendszerre (FVR) nevezték át a projektet. Ebben csak annyi szerepel, hogy papírmentesen is meg lehessen venni a BKK jegyeit. Magyarán le is tett a fõváros egy valódi elektronikus jegyrendszerrõl. Ez abban lenne más, hogy minden jegyet elektronikusan kellene kezelni minden jármûvön. Így Tarlósék terve szerint volna maradt volna a papírjegy, a mechanikus lyukasztók, és emellett mobilon is elérhetõvé tették volna az összes jegyet.

Azóta pedig nem került a közgyûlés elé újabb javaslat, a BKK szerzõdései között sem találtunk újabbat.

Így az új városvezetés nem is nulláról, hanem mínusz 6 milliárdról kezdheti a munkát,

hiszen az elõzõ bedõlt projekt hiteleit is ki kell fizetni. Ennyit használt fel ugyanis a fõváros az e-jegyrendszer kiépítésére felvett EBRD-hitelbõl. A 2019-es BKK-s üzleti tervben 1,34 milliárd forintot terveztek be az EBRD-hitel törlesztésére. Azzal is adós maradt a Tarlós-féle városvezetés, hogy lezárja a hitelszerzõdést az EBRD-vel.

Az új fõvárosi vezetés számára a kiutat az jelentheti, ha a BKK csatlakozik az országos rendszerhez. A magyar államnak ugyanis van egy bár igen lassan fejlesztett, de alapvetõen jól kitalált projektje. Ez a NEJP kódnevû kezdeményezés a MÁV és a Volánbusz jegyrendeszereinek digitalizálását és egységesítését tûzte ki célul. Ehhez jelentette be a csatlakozást Tarlós István. De errõl sem született még megállapodás. Ráadásul a fentiek miatt nincsenek is meg azok az eszközök – a beléptetõkapuk és a jegykezelõk – amiket ebbe a rendszerbe integrálni lehetne.

Számos olyan probléma is van, amit alapos tervezéssel meg kellene oldani, ha a budapesti jegyrendszert integrálni szeretnék a NEJP rendszerbe. A fõvárosi tömegközlekedés ugyanis teljesen más dimenzió, mint a helyközi buszok vagy vonatok: egy kalauz esetében, ha lassabb az internet, leterhelt a szerver, néhány másodperc csúszás nem okoz gondot a jegyek ellenõrzésekor, ezért nem is kell ilyesmivel foglalkozni. A metrók esetében azonban pont az a kihívás, hogy a másodperc tört része alatt kell rengeteg utas adatát élõben ellenõrizni, és kiadni az utasítást a kapuk nyitására.

Tarlós István ezek alapján tehát duplán blöffölt, amikor 2020 végére mûködõ e-jegyrendszer ígért Budapesten. A jelek szerint elképzelése sem volt a fõvárosnak és a BKK-nak, hogy honnan lesznek beengedõ kapui. Ezek költsége tízmilliárdos nagyságrendû. Egy ilyen tender kiírása és a leszerzõdés közel fél év, de a gyártás és szállítás is legalább fél-egy év. A felszerelés sem kis feladat, mert áram- és internetcsatlakozást kell kialakítani, és a tervezett 794 beléptetõkapu telepítése is több hónapot vesz igénybe. Így nulláról kezdve legalább két év ez a munka.

A másik, hogy nincsen a fõvárosnak és a BKK-nak élõ szerzõdése arra, hogy ki és hogyan fogja az e-jegyrendszert üzemeltetni. Ehhez ki kellene dolgozni a tarifát, a beszedési módokat, és számos olyan technikai részletet, hogy mely kártyával lehet fizetni és azonosítani a felhasználókat, vagy hogy éppen mely adatbázisból lehet a diák- vagy nyugdíjaskedvezményt ellenõrizni. Ebbõl számos kérdésre biztosan ad megoldást a NEJP, de összetett informatikai fejlesztés kell ahhoz, hogy ez a rendszer a BKK rendszereivel probléma nélkül együtt tudjon mûködni. Szerzõdés nélkül pedig nehéz elképzelni, hogy informatikai fejlesztésekbe bele lehet vágni. Ráadásul ez is legalább 1-1,5 éves folyamat a szakértõk szerint.

Forrás: G7

Ez is érdekelhet:
                             
Ezek érdekelték olvasóinkat leginkább
Halálra éheztették az otthonban a kislányomat - Állítja az édesanya
Falus Ferenc botrányosnak tartja a kormány tesztelési intézkedéseit
Kövér Lászlónál panaszolták be Farkas Flóriánt
80 ezer gyerek vált otthontalanná a bejrúti robbanások miatt
Az UNICEF becslései szerint mintegy 80 ezer gyerek vált otthontalanná a bejrúti robbanások miatt, nekik és családjuknak azonnali segítségre van szükségük – olvasható a szervezet közlem...
  
Hitelmoratórium: egyre kevesebb ügyfél él vele az OTP-nél
Rendhagyó módon online tájékoztató keretében ismertették az OTP Bank féléves eredményének részleteit, ahol Bencsik László vezérigazgató helyettes azt jelezte, hogy sok ügyfelük nem ...
  
Az egyik legnagyobb magyar élelmiszerlánc tulajdonosát vitte el a NAV
A NAV nyomozói a napokban őrizetbe vettek egy „közismert kelet-magyarországi élelmiszerlánc- és szállodatulajdonost” Debrecenben. A hatóság közleménye szerint a vállalkozó egy év a...
  
36 milliárdot kapott Tombor András tehetséggondozó alapítványa
A kormány a gazdaságvédelmi programokra szánt pénzből csoportosította át a pénzt a Matthias Corvinus Collegiumot (MCC) működtető Tihanyi Alapítvány működési kiadásaira Az MCC alapít...
  
Tűzvész a Hajdúságban, 45 tűzoltó küzd a lángokkal
Egy faipari épület gyulladt ki Kigyulladt egy épület egy faipari telephelyen péntek reggel Hajdúböszörményben, a Kórház téren, a lángokkal jelenleg is nagy erőkkel küzdenek a tűzoltók...
  
Közel 100 ezer forintba kerül a PCR-teszt a hódmezővásárhelyi kórházban
A Csongrád-Csanád Megyei Egészségügyi Ellátó Központban 96 450 forintba kerül elvégezni azt a PCR-tesztet, amelynek a költségét a Nemzeti Népegészségügyi Központ 30 ezer forintra lő...
  
Így néz ki a híres Járványügyi Bevetési Egység
Feladatuk a szuperfertőzők felbukkanása utáni kontaktkutatás és elkülönítés lesz Orbán Viktor péntek reggeli rádióinterjújában bejelentette, pár órával később be is mutatták a J...
  
Elvitte a NAV az egyik legnagyobb magyar élelmiszerlánc tulajdonosát
A NAV nyomozói a napokban őrizetbe vettek egy „közismert kelet-magyarországi élelmiszerlánc- és szállodatulajdonost” Debrecenben A hatóság közleménye szerint a vállalkozó egy év ala...
  
Kövér Lászlónál panaszolták be Farkas Flóriánt
Farkas Flórián országgyűlési képviselő, illetve Farkas Félix roma nemzetiségi szószóló magatartása méltatlan a képviselői erkölcsiséghez – írta Kövér László házelnöknek cím...
  
Pécsi Ildikó a férje sírja mellett kibékült az unokájával
Pécsi Ildikó és unokája könnyezve ölelték át egymást Szűcs Lajos sírja mellett. Pécsi Ildikó Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő összetört a gyásztól, kórházban is kezelt...
  
Rétvári Bence: A kormánynak fontos a tanárok anyagi megbecsülése
Július 1-től 10 százalékkal emelkedett a pedagógusok bére, az iskolaigazgatók és helyetteseik pedig vezetői pótlékemelésben részesültek. A megemelt bérek augusztus első napjaiban megé...
  
16 alagutat találtak ebben az évben a szerb-magyar határszakaszon
A rendőrségi felvételeken látható, ahogyan augusztus ötödikén éjjel körülbelül száz menekült gyűlt össze Röszkénél a szerb oldalon, a határ közelében. A rendőrség szerint miut...
  
Orbán: Minden migráns biológiai fenyegetés, ami a libernyákoknak túlzó, nekünk magyaroknak nem
A koronavírus elleni harcban az ország intelligenciaszintje, és az emberek felelőssége dönti el a védekezés sikerességét. Egyebek mellett erről beszélt reggeli rádióinterjújában a mini...
  
Kaposvár: Eltörte kiskorú áldozatának orrát egy 32 éves férfi
Súlyos testi sértés bűntette miatt emelt vádat a Kaposvári Járási Ügyészség azzal a 32 éves férfival szemben, aki az útjában álló kiskorú sértettet többször orron ütötte A vádl...
  
800 millió forintot különítenek el a cigány muzsikusoknak
Budapest — Úgy tűnik, a fesztiválszezon elúszott erre az évre, ezért raktárkoncertekkel segíti a kormány a zenészeket, akik a koronavírus-járvány miatt jó ideje nem jutottak bevételhe...
  
Fluor nem kér a pénzből: zenekaruk többi tagjának adnák a teljes gázsit
Budapest — Úgy tűnik, a fesztiválszezon elúszott erre az évre, ezért raktárkoncertekkel segíti a kormány a zenészeket, akik a koronavírus-járvány miatt jó ideje nem jutottak bevételhe...
  
Sok család kerül bajba - Nincs napirenden a bértámogatás meghosszabbítása
De lehet, hogy 2021-ben is élnek majd a fizetési moratóriumok Augusztus végéig jelentkezhetnek a cégek az állami bértámogatási programra A támogatás iránt nagy volt az igény, a koronaví...
  
A kormány elkezdett felkészülni a digitális oktatásra
Tovább fejleszti a kormány a KRÉTA oktatási rendszert a digitális oktatás hatékonyabb támogatása érdekében - közölte az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára A...
  
Előkerülnek a milliárdok raktárkoncertre és cigányzenére
Megjelent a kormányhatározat, amivel előteremtik a pénzt a raktárkoncertekre és a cigányzene támogatására Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő jelentette be nemrég, hogy állami támog...
  
Több mint 50 milliós osztalék: ennyit vett ki a cégéből Kocsis Máté és családja
Jól fialt tavaly a Fidesz frakcióvezetője, Kocsis Máté családi cége A nyereség mellett azonban még a cég tartalékait is megcsapolták Rekordösszegű pénzt vett ki Kocsis Máté és csalá...
  
Botrány: Erdei Zsolt lemondott
A Magyar Nemzet információi szerint távozott a Magyar Ökölvívó Szövetség (MÖSZ) társelnöki pozíciójából Erdei Zsolt A világbajnok öklözőt 2017 áprilisában választották meg a sz...
  
Kiverte a biztosítékot mert rákérdeztek, kényszermunkában gyártottak e maszkokat
Demeter Márta azt akarta megtudni, hogy vettünk-e ujgur kényszermunkásokkal gyártatott maszkokat, kapott egy semmire sem jó választ Demeter Márta LMP-s országgyűlési képviselő tett fel í...
  
Rekordosztalékot vett ki cégéből Kocsis Máté és családja
Az Mforhu szerint jól fialt tavaly a Fidesz frakcióvezetőjének családi cége Rekordösszegű pénzt vett ki Kocsis Máté és családja az általuk vezetett Hobby Key Kft-ből tavaly – minderr...
  
Újabb botrány van Farkas Flórián körül
Méltatlan a képviseletre, írja a házelnöknek az ORÖ elnökhelyettese Méltatlan a képviseletre Farkas Flórián országgyűlési képviselő, illetve Farkas Félix roma nemzetiségi szószóló...
  
Schobert Norbi megint elmondta a véleményét - szigorításokat javasol
A fitneszguru most a közösségi médiáról osztotta meg gondolatait Rövid interjút készített a Blikk Schobert Norberttel, aki elárulta: akkor adott gyermekeiknek mobilt, amikor azok betöltöt...
  
Emberölés miatt nyomoznak a meghalt rab ügyében
Az ügyészség vizsgálja annak a 34 éves férfinek a halálát, aki július 23-án halt meg intézkedés közben a sátoraljaújhelyi börtönben A BV közleménye szerint „a fogvatartott dühön...
  
15 ezerrel kevesebb kórházi ágyon ápolnak betegeket, mint a járvány előtt
Júniusban elkezdték feltölteni a tavasszal kiürített kórházi ágyakat A nyár első hónapjában az összes kórházi ágy 53 százalékát használták ki, 12 százalékkal többet, mint máju...
  
Siófok: egy beteg és egy ápoló is elkapta a vírust
„Tegnap a késő esti órákban derült ki, hogy Intézményünk Belgyógyászati Osztályán egy beteg és egy ápoló koronavírus tesztje pozitív lett” - közölte csütörtökön a siófoki k...
  
Orbán: vannak ezek az emberjogi harcosok, akiket én csak libernyákoknak nevezek
"Továbbra is szeretném kérni az ország polgáraitól, hogy segítség a védekezést, () de nem lehet az élet minden rezdülését körülárkolni, mindenki mellé rendőrt állítani," mondta a ...
  
Orbán: Úgy neveltem a lányaimat, hogy a saját lábukon meg tudjanak állni
"Továbbra is szeretném kérni az ország polgáraitól, hogy segítség a védekezést, () de nem lehet az élet minden rezdülését körülárkolni, mindenki mellé rendőrt állítani," mondta a ...
  
FÜGGETLEN NEMZET
COPYRIGHT © 2020. minden jog fenntartva - Impresszum
Minusz 6 milliárd: Innen kell kihúzni Tarlósék elfuserált projektjét!
Alacsonyan szállnak a milliárdok a BKK elvetélt e-jegyrendszerével kapcsolatban. A fõvárosi cég úgy tájékoztatott minket, hogy összesen 7,4 milliárd forintot fizetett ki a sohasem mûködõ rendszerért a német Scheidt & Bachmann-nak (S&B) – amelynek szerzõdését egy éve mondta fel – az addig elvégzett kivitelezési és üzemeltetési munkák után.

Ez azonban nem a teljes összeg. A fõvárosi közgyûlés a BKK tájékoztatása alapján idén tavasszal olyan elõterjesztést fogadott el, amiben 8,8 milliárd forintos összeg szerepelt. Az eltérés oka az, hogy az S&B-vel kötött szerzõdés mellett egyéb költségekre 1,4 milliárd forintot fizettek ki. Ezen kívül még 99 millió forint elszámolása volt függõben.

A felmondást követõ elszámolás kapcsán talán a legérdekesebb, hogy 1,6 milliárd forintot üzemeltetésre fizettek ki – egy soha nem mûködõ rendszerért. A felmondást követõ elõterjesztésben Dabóczy Kálmán azóta menesztetett BKK-vezérigazgató és Szegvári Péter igazgatósági elnök által írt levél az tartalmazta, hogy ez a tényleg furán hangzó eset azért fordulhatott elõ, mert még Vitézy Dávid vezetésével a BKK így írta alá az S&B-vel a szerzõdést.

Vitézy Dávid azonban már korábban is jelezte, hogy a fõ problémát a távozása utáni BKK-vezetés idézte elõ. Cikkünkre reagálva elmondta, hogy az a szerzõdésmódosítás, mely lehetõvé tette a vállalkozónak, hogy nem igazoltan mûködõképes, nem tesztelt eszközökért is számlázzon, 2015 nyarán született, Dabóczi Kálmán akkori vezérigazgató írta alá. Ennek a módosításnak lett az eredménye, hogy végül a BKK milliárdokat fizetett ki mûködõ rendszer nélkül. Többek között ez, az igen kétséges körülmények között született dokumentum is vezethetett ahhoz, hogy Tarlós István korábbi fõpolgármester büntetõfeljelentést is tett az ügyben.

Így viszont a vállalkozó úgy jutott tehát bevételhez, hogy nem kellett érte sok mindent csinálnia.

Tarlós István akkori fõpolgármester azzal próbálta a csúfos bukást menteni, hogy folyamatosan azt kommunikálta, az eszközök megmaradnak, azokat a késõbbiekben is fel lehet használni. Az említett tavaszi elõterjesztésben is az szerepelt, hogy elkészültek beléptetõkapuk a Deák Ferenc téren és a Boráros téri HÉV-állomáson, illetve 29 buszt is felszereltek a jegykezelõkkel. Ez is csúsztatás volt azonban:

a tesztelésre használt beléptetõkapuk és jegykezelõk sosem kerültek a BKK tulajdonába, a kivitelezõ S&B várhatóan a napokban leszereli a tesztelésre használt eszközöket.

A szerzõdés értelmében hét részre osztották a projektet, ebbõl a nulladik az elõleg volt, ezt követõen a harmadikig sikerült eljutni a szerzõdés felmondásáig. A fázisok az alábbi tevékenységet tartalmazták:

A nulladik fázisban körülbelül 630 millió forintért a rendszertervek készültek el – ezek más cég eszközeivel már jó eséllyel nem használhatók.

Az elsõ fázisban két szerverközpontot telepítettek nagyjából 2,9 milliárd forintért. Ezek feltehetõen a továbbiakban is használhatók, az árazás azonban túlzottnak tûnik, bár részletek nem ismertek a szerverekrõl.

A második fázisban körülbelül 800 millió forintot fizettek a jegypénztárakban használt szoftverekért – kérdés, ezekbõl lehet-e bármit használni a késõbbiekben. Ezen kívül ebben voltak hordozható jegyértékesítõk is, de nem tudni, mennyi.

A harmadik fázisban újabb szoftverekért fizettek, nagyjából 600 millió forintot. A szoftverekrõl annyit tudni, hogy a CCS, CRM, BCHS és FareGo nevûek készültek el – az utóbbi az S&B rendszere, ezt a szoftvert más rendszerekkel jó eséllyel nem lehet használni.

Néhány kétségesen integrálható szoftveren kívül csupán két szerver maradt a felmondott e-jegy szerzõdés után a BKK-nál. Mindezt úgy, hogy az eredetileg 28,4 milliárdos, ötéves üzemeltetést tartalmazó szerzõdésbõl 7,4 milliárdot kifizettek.

Tarlós István az e-jegyrendszer bedõlése után már 2020 végére mûködõ e-jegyrendszert ígért, de helyette a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. bevezetett egy okostelefonos, elég bonyolult applikációt, amit aztán e-jegyként próbáltak tálalni. Ez azonban messze nem az, amirõl szó volt. Pedig még idén áprilisban is 2020 végi határidõt emlegetett a korábbi fõpolgármester.

A belügyminiszterrel ünnepélyesen aláírt megállapodást a fõvárosi közgyûlés 2019. március 27-én fogadta el. Ez egy csupán négyoldalas megállapodás, amiben az Elektra, AFC, Rigó nevek után Fõvárosi Integrált Viteldíjbeszedési Elektronikus Rendszerre (FVR) nevezték át a projektet. Ebben csak annyi szerepel, hogy papírmentesen is meg lehessen venni a BKK jegyeit. Magyarán le is tett a fõváros egy valódi elektronikus jegyrendszerrõl. Ez abban lenne más, hogy minden jegyet elektronikusan kellene kezelni minden jármûvön. Így Tarlósék terve szerint volna maradt volna a papírjegy, a mechanikus lyukasztók, és emellett mobilon is elérhetõvé tették volna az összes jegyet.

Azóta pedig nem került a közgyûlés elé újabb javaslat, a BKK szerzõdései között sem találtunk újabbat.

Így az új városvezetés nem is nulláról, hanem mínusz 6 milliárdról kezdheti a munkát,

hiszen az elõzõ bedõlt projekt hiteleit is ki kell fizetni. Ennyit használt fel ugyanis a fõváros az e-jegyrendszer kiépítésére felvett EBRD-hitelbõl. A 2019-es BKK-s üzleti tervben 1,34 milliárd forintot terveztek be az EBRD-hitel törlesztésére. Azzal is adós maradt a Tarlós-féle városvezetés, hogy lezárja a hitelszerzõdést az EBRD-vel.

Az új fõvárosi vezetés számára a kiutat az jelentheti, ha a BKK csatlakozik az országos rendszerhez. A magyar államnak ugyanis van egy bár igen lassan fejlesztett, de alapvetõen jól kitalált projektje. Ez a NEJP kódnevû kezdeményezés a MÁV és a Volánbusz jegyrendeszereinek digitalizálását és egységesítését tûzte ki célul. Ehhez jelentette be a csatlakozást Tarlós István. De errõl sem született még megállapodás. Ráadásul a fentiek miatt nincsenek is meg azok az eszközök – a beléptetõkapuk és a jegykezelõk – amiket ebbe a rendszerbe integrálni lehetne.

Számos olyan probléma is van, amit alapos tervezéssel meg kellene oldani, ha a budapesti jegyrendszert integrálni szeretnék a NEJP rendszerbe. A fõvárosi tömegközlekedés ugyanis teljesen más dimenzió, mint a helyközi buszok vagy vonatok: egy kalauz esetében, ha lassabb az internet, leterhelt a szerver, néhány másodperc csúszás nem okoz gondot a jegyek ellenõrzésekor, ezért nem is kell ilyesmivel foglalkozni. A metrók esetében azonban pont az a kihívás, hogy a másodperc tört része alatt kell rengeteg utas adatát élõben ellenõrizni, és kiadni az utasítást a kapuk nyitására.

Tarlós István ezek alapján tehát duplán blöffölt, amikor 2020 végére mûködõ e-jegyrendszer ígért Budapesten. A jelek szerint elképzelése sem volt a fõvárosnak és a BKK-nak, hogy honnan lesznek beengedõ kapui. Ezek költsége tízmilliárdos nagyságrendû. Egy ilyen tender kiírása és a leszerzõdés közel fél év, de a gyártás és szállítás is legalább fél-egy év. A felszerelés sem kis feladat, mert áram- és internetcsatlakozást kell kialakítani, és a tervezett 794 beléptetõkapu telepítése is több hónapot vesz igénybe. Így nulláról kezdve legalább két év ez a munka.

A másik, hogy nincsen a fõvárosnak és a BKK-nak élõ szerzõdése arra, hogy ki és hogyan fogja az e-jegyrendszert üzemeltetni. Ehhez ki kellene dolgozni a tarifát, a beszedési módokat, és számos olyan technikai részletet, hogy mely kártyával lehet fizetni és azonosítani a felhasználókat, vagy hogy éppen mely adatbázisból lehet a diák- vagy nyugdíjaskedvezményt ellenõrizni. Ebbõl számos kérdésre biztosan ad megoldást a NEJP, de összetett informatikai fejlesztés kell ahhoz, hogy ez a rendszer a BKK rendszereivel probléma nélkül együtt tudjon mûködni. Szerzõdés nélkül pedig nehéz elképzelni, hogy informatikai fejlesztésekbe bele lehet vágni. Ráadásul ez is legalább 1-1,5 éves folyamat a szakértõk szerint.

Forrás: G7

Halálra éheztették az otthonban a kislányomat - Állítja az édesanya
Falus Ferenc botrányosnak tartja a kormány tesztelési intézkedéseit
Kövér Lászlónál panaszolták be Farkas Flóriánt
Orbán: Úgy neveltem a lányaimat, hogy a saját lábukon meg tudjanak állni...
80 ezer gyerek vált otthontalanná a bejrúti robbanások miatt
Hitelmoratórium: egyre kevesebb ügyfél él vele az OTP-nél
Az egyik legnagyobb magyar élelmiszerlánc tulajdonosát vitte el a NAV
36 milliárdot kapott Tombor András tehetséggondozó alapítványa
Tűzvész a Hajdúságban, 45 tűzoltó küzd a lángokkal
Közel 100 ezer forintba kerül a PCR-teszt a hódmezővásárhelyi kórházban
Így néz ki a híres Járványügyi Bevetési Egység
Elvitte a NAV az egyik legnagyobb magyar élelmiszerlánc tulajdonosát
Kövér Lászlónál panaszolták be Farkas Flóriánt
Pécsi Ildikó a férje sírja mellett kibékült az unokájával
Rétvári Bence: A kormánynak fontos a tanárok anyagi megbecsülése
16 alagutat találtak ebben az évben a szerb-magyar határszakaszon
Orbán: Minden migráns biológiai fenyegetés, ami a libernyákoknak túlzó, nekünk magyaroknak nem
Kaposvár: Eltörte kiskorú áldozatának orrát egy 32 éves férfi
800 millió forintot különítenek el a cigány muzsikusoknak
Fluor nem kér a pénzből: zenekaruk többi tagjának adnák a teljes gázsit
Sok család kerül bajba - Nincs napirenden a bértámogatás meghosszabbítása
A kormány elkezdett felkészülni a digitális oktatásra
Előkerülnek a milliárdok raktárkoncertre és cigányzenére
Több mint 50 milliós osztalék: ennyit vett ki a cégéből Kocsis Máté és családja
Botrány: Erdei Zsolt lemondott
Kiverte a biztosítékot mert rákérdeztek, kényszermunkában gyártottak e maszkokat
Rekordosztalékot vett ki cégéből Kocsis Máté és családja
Újabb botrány van Farkas Flórián körül
Schobert Norbi megint elmondta a véleményét - szigorításokat javasol
Emberölés miatt nyomoznak a meghalt rab ügyében
15 ezerrel kevesebb kórházi ágyon ápolnak betegeket, mint a járvány előtt
Siófok: egy beteg és egy ápoló is elkapta a vírust
Orbán: vannak ezek az emberjogi harcosok, akiket én csak libernyákoknak nevezek
Orbán: Úgy neveltem a lányaimat, hogy a saját lábukon meg tudjanak állni
Oltás: Gulyás nem árulta el, mely céggel vagy cégekkel szerződtek le
Botrány: Lemondott Pilismarót képviselő-testülete
Találtak két fertőzöttet a siófoki kórházban
Évi 6,6 millióért kér tanácsot pajtásától Demeter Szilárd
Magyarország: Éhségsztrájkba kezdtek kiutasított külföldiek
Gulyás: Karácsony Gergely elvesztette a higgadtságát
Müller Cecília a határkerítésnél: illegális migrációról beszélt
Brutálisan összeverte a barátnőjét az erdélyi magyar egyetem egyik tanársegédje
Winkler Róbert: Most már mi is a csicskamédiához tartozunk
Mutatjuk Boldog István törvényjavaslatát
Kiderült miért vittek el bilincsben egy nőt a rendőrök egy budapesti kávézóból
Kigyulladt a brüsszeli World Trade Center
FÜGGETLEN NEMZET
COPYRIGHT © 2020. minden jog fenntartva - Impresszum